Humanism
Many wanted to recognise human values,
but without depending on dogmatic religion
as the main source of values.
Views held by many humanists include:
1. Humans deserve respect.
2. Every human should be treated with respect
3. And allowed to have dignity.
4. If all people act with respect for others,
then people will live in peace and trust.
5. People should all be able to decide
how they want to live their lives.
6. They should use reasoning
to make decisions and solve problems.
7. Humanists decide what choices are
good by whether those choices will
help make human life better and
the world around them.
서양의 인문학
많은 사람들은 인간의 존엄성을
인식하기 원한다. 하지만 종교에
의지한 가치에 중점을 두지 않는다.
많은 휴머니스트 들의 견해는
다음과 같은 사항을 포함한다
1. 모든 인간은 존중받을 자격이 있다
2. 모든 사람들은 존중함으로 대하여야 한다.
3. 그리고 존엄성을 가질 수 있도록 허용해야 한다
4. 모든 사람들이 서로를 존중하며
행동한다면 사람들은 평화와 신뢰속에서
살게 될것이다.
5. 사람들은 자기가 어떻게 자신이 원하는 삶을
살아가느냐의 여부를 스스로 결정할 수 있어야 한다.
6. 그들은 스스로 추론해서
결정하고 문제를 해결해야 한다.
7. 인문주의자(人文主義)*들은
무엇을 선택해야 함에있어 이 선택이
인간의 삶과 주위의 세상을 더 좋고
나은 세상으로 만들수 있는가를
고려하여 선택을 결정한다.
*인문-주의, 人文主義:
르네상스기에 이탈리아에서 발생하여
널리 유럽에 퍼진 정신 운동으로서
중세 가톨릭교회의 도그마틱(Dogmatic)한
권위와 정신적 속박에서 벗어나 인간성의
존중과 문화적 교양의 발전에 노력했음.
인본주의. 휴머니즘.
서양의 인문학 Course
Humanism 은 인문학으로 서양의 대학 과정중에
첫 2년의 과정중에 필수로 들어야 하는 과목들로서
Humanism classes 혹은 course 라고 하는데
그 과목들은 역사, 경제, 정치과학, Art Appreciation,
Music Appreciation, Film, 심리학 등,
인문과목들을 이수해야 하는 과정으로 불리운다.
Humanism의 모든 과목에서 배우는
중추적 핵심은 ‘나’자신은 존중받아야
할 법적 권리를 가지고 있고 그와같이
내 이웃도 동등하게 존중해야 한다는 것과
공평과 평등의 권리를 배우는 과정이다.
또 한가지 중요한 것은
모든 지구촌의 사람들은 히틀러같은
독재자가 일어나서 이웃의 한 사람을,
한 민족을, 한 인종을 미워하며 멸종시키려는
괴물이 일어나는 가를 살펴야 한다는 것이다.
특히 문학, 예술은 이 휴머니즘에
단단한 기초를 두어야 한다.
노벨문학상 자체도 결국 이 휴머니즘에
아주 중심적인 철학을 기초로 둔다.
서양의 인문학은
인간의 끝도없이 악하게 타락한 내면을
정당화하는 학과목이 아니다.
-Culture & Opinion-
*참고
Humanism
philosophical school of thought
emphasizing the value of human beings
and focusing on rationalism and empiricism
Humanism is a philosophy or
a way of thinking about the world.
Humanism is a set of ethics or ideas
about how people should live and act.
People who hold this set
of ethics are called humanists.
Humanists prefer critical thinking
and evidence (rationalism and empiricism)
over acceptance of dogma or superstition.
In modern times, humanism is
close to secularism. It refers to
a non-theistic approach to life,
looking to science instead of
religious dogma in order to
understand the world.
The term was made widely known by
scientists in the mid-20th century.
Many wanted to recognise human values,
but without depending on religion
as the main source of values.
Views held by many humanists include:
Humans deserve respect.
Every human should be treated with respect
and allowed to have dignity.
If all people act with respect for others,
then people will live in peace and trust.
People should all be able to decide
how they want to live their lives.
They should use reasoning
to make decisions and solve problems.
Humanists decide what choices are
good by whether those choices will help
make human life better and
the world around them.
History
The writings of the ancient Greeks were studied in the 1400s during the Renaissance when Roman Catholic was extremely corrupted, However, in this period the term “humanism” came to mean educated in the humanities, a rather different kind of idea. Petrarch is often cited as the first modern humanist, but he pointed backwards to classical authors.
The modern meaning of humanism is
more to do with using science to make
the world a better place.
A comment by the English mathematician and philosopher Alfred North Whitehead in 1925 was “The prophecy of Francis Bacon has now been fulfilled; and man, who at times dreamt of himself as a little lower than the angels, has submitted to become the servant and the minister of nature. It still remains to be seen whether the same actor can play both parts”.
References
• Nicolas Walter, Nicolas 1997. Humanism – What’s in the Word. London: Rationalist Press Association. ISBN 0-301-97001-7
•Norman, Richard 2004. On humanism: thinking in action. London: Routledge.
•See for example the British Humanist Association’s definition of Humanism
•Biology and humanism, Chapter 10 of Dromnamraju, Krishna R. 1993. If I am to be remembered: the life and work of Julian Huxley with selected correspondence. Singapore: World Scientific.
•Whitehead A.N. 1997. Science and the modern world New York: Simon and Schuster, 96.
Translation Provide by LLCN
http://www.loaloachristiannetwork.com/
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